Assalamualaikum. Selamat Datang. Follow Blog Saya Ya. Jangan Lupa Komen. =)

Saturday, March 12, 2011

5 Buku Yang Anda Mesti Baca

1.    Rich Dad Poor Dad. Saya amat menyukai buku ini. Pengarang buku ini telah membuka mata saya terhadap masyarakat kini. Pengarang amat tekankan agar masyarakat sedar perbezaan antara liabiliti dan aset. Buku ini mesti dibaca oleh sesiapa yang ingin mengubah sikap mereka tentang wang. 







2.    Think and Grow Rich
Buku ini amat menarik. Judulnya 'Berfikir dan Jadi Kaya'. Jelas sekali, akallah yang menjadi peranan utama untuk menjadi seorang celik wang. Pengarang amat tekankan tentang keinginan. Untuk berjaya anda wajib mempunyai keinginan.


3.    The Millionaire Next Door
Buku ini merupakan bahan bacaan bermaklumat dan menyenangkan. Pengarang buku, William Danko dan Thomas Stanley, menekankan prinsip membina keuntungan sebelum berfikir untuk menikmatinya. Pengarang menyatakan punca utama orang pendapatan tinggi tidak kaya kerana mereka bekerja keras untuk pendapatan tinggi tetapi tidak bekerja keras untuk memantapkan kemahiran kewangan mereka.





4.     One Up On Wall Street
Buku ini menghuraikan falsafah diikuti oleh Peter Lynch dalam semua pelaburan dan pendekatan praktikal untuk pelaburan. Saya syorkan buku ini kepada anda yang meminati pelaburan. Buku ini mendedahkan bagaimana membuat pelaburan dengan betul. Jika anda membuat pelaburan kemudian berserah pada nasib, ia bukan lagi satu perlaburan tetapi perjudian.Walaupun penting untuk melabur awal, juga penting untuk melabur secara bijaksana.





5.      The Richest Man In Babylon.
Buku ini mempunyai sedikit persamaan seperti Rich Dad Poor Dad. Buku ini mungkin terlalu sederhana bagi yang mahir prinsip-prinsip kewangan. Bagi sebahagian besar pembaca, perumpamaan memberikan perspektif baru terhadap kewangan, dan akan membantu menanamkan cara pengurusan kewangan yang baik.

1 comment:

  1. rich dad, poor dad cam best je....nk bli la ... jgn lupa jenguk tau

    ReplyDelete