Assalamualaikum. Selamat Datang. Follow Blog Saya Ya. Jangan Lupa Komen. =)

Tuesday, March 22, 2011

Mengelak Dari Berlaku Masalah Kewangan

Berdasarkan satu soalan poll yang saya buat di says.my seperti di screenshot di bawah, ramai yang mengaggap pengurusan kewangan itu sesuatu yang penting tetapi tidak ramai yang benar-benar tahu menguruskan kewangan dengan betul.




Maaf. Carta pai tidak bewarna. Lihat pada jadual.
  
















Menurut satu lagi dari soalan poll yang saya buat seperti dibawah, saya dapati ramai orang mengalami masalah kewangan adalah disebabkan gaya hidup yang berbelanja besar dan tidak tahu menguruskan wang dengan betul.





Maaf. Carta pai tidak lengkap bewarna. Lihat pada jadual.
  
















Dari dua poll yang telah buat ini, jelas kebanyankan orang amat pentingkan pengurusan kewangan tetapi kurang pengetahuan tentangnya.


Bagi mengelakkan daripada berlaku masalah kewangan, pertama, anda harus mengubah sikap anda. Berbelanja besar adalah satu sifat yang keji. Ia bukan sahaja menyebabkan pembaziran wang malah menyebabkan hutang yang banyak pada hari kemudian. Kad kredit bukan untuk menambahkan hutang anda, ianya untuk kemudahan membuat pembayaran. Bijaklah berbelanja.

Tidak tahu menguruskan wang adalah perkara biasa bagi setiap orang. Di sekolah anda tidak belajar tentang ini. Belilah buku, pergi seminar dan dapatkanlah bantuan dari sesiapa yang mahir. Jangan jadi penakut dan ego. Bak kata hikmat "selalunya orang yang berjaya adalah orang yang berani bukannya orang yang pandai".

No comments:

Post a Comment